Tuesday, July 6, 2010

sambungan

Pagi lusa, sedang bersiap2 tiba2 terdengar bunyi hon depan rumah. Abang Adam agaknya. Hari ini, kereta ku dijangka siap dibaiki. Ahh..senang rasa hati. Tak perlu la Abang Adam berulang lagi setiap pagi dari Subang ke rumah aku, lepas tu kena hantar aku ke tempat kerja pulak. Ku capai handbag dan handphone, terus berlari ke bawah. Saat ku buka pintu, aku terdiam kaget.

Laa....ni apa hal pulak mamat senget nih datang ?

Melihatkan aku yg mengatur langkah persis wanita melayu terakhir, Farhan membunyikan hon kereta sekali lagi.

Arghh...dia nih sudah lebih......

" Woi! Awak nih tak reti nak hormat ke ? Malu la saya dekat jiran2 sebelah. Nanti semua org tahu pulak yg pagi2 buta, jantan duk amik saya dekat rumah!"

"Dah awak tuh jalan terkemut2 mcm semut merah! Cepat le sikit. Kang lambat."

" Ehhh...saya takde suruh awak amik saya. Ni yang awak pandai2 datang rumah saya nih kenapa?"

" Makcik oii......hari ni, kereta awak siap. Saya kena bayar. Awak dah lupa ke??? Betul lah awak ni banyak sgt makan buah berangan."

Aku terus masuk ke dalam kereta Farhan. Aku hempas pintu keretanya kuat2 tanda protes. Tapi Farhan pula memandang muka ku tanpa berkelip. Aikkk!! kenapa mamat nih pandang aku? Terpukau ke dia dengan wajahku ? Rasanya solekan ku seperti biasa. baju yang ku pakai juga biasa2. Tidak berlebih2.

" Makcik...saya mintak tolong sangat kat awak.....tolong la kurang2 sifat berangan dgn pelupa awak tuh. Awak nak pencuri masuk rumah awak ke ? "

Baru aku sedar yang sedari tadi aku terus keluar rumah tanpa mengunci pintu pagar malah pintu utama rumah ku. Dengan wajah yg kubuat2 selamba, aku keluar dan mengunci semuanya rapat2 lalu ku masuk semula ke kereta. Farhan cuba menahan gelak. Namun dapat kulihat sisa2 senyuman di bibirnya. Aku juga sebenarnya menahan malu yang amat sangat. Kereta bergerak keluar dari Saujana Utama melalui Lebuhraya Puncak Alam. Tidak lama, Farhan memperlahankan kereta dan berhenti di hadapan sebuah gerai. Tatkala melihat gerai itu yang bertulis 'BUAH BERANGAN', aku terjerit.

"Farhan! Kenapa berhenti ni? " kurasa satu soalan yang salah kuajukan. Sudah tentu jawapannya....

" Hehehehehe.......saya nak beli buah berangan 5 kilo untuk awak. Sebab awak ni kuat sangat berangan."

Melihatkan muka ku dah cemberot umpama cekodok, Farhan membatalkan niatnya. Aku tahu, dia hanya mengusik. Silap aku juga, yang menonong masuk kereta.


No comments: