Thursday, December 25, 2008

Bab 1

Pagi Isnin itu, keadaan di Jalan Sultan Ismail sepertu biasa, sesak dengan bermacam jenis kereta. semuanya dengan satu matlamat. Nak ke tempat kerja. Bunyi radio makin ku kuatkan. Dalam keadaan2 sebegini, hanya lagu2 yang berkumandang saja yg dpt melegakan kepanasan hati. Hem...itulah Kuala Lumpur. Kota Metropolitan.

Hari ini genaplah enam bulan aku bekerja di KL. Tak pernah ku sangka yang satu hari nanti aku akan bekerja di Kuala Lumpur. Satu-satunya tempat yang paling aku elakkan. Tapi benarlah kata orang. Kuala Lumpur itu 'lubuk duit'.

"Gedeganggggg!!!!!!" aku terasa kereta aku bergoncang. Ah....sudah tentu kereta aku kena 'cium'. Aku terus keluar dan melihat bontot kereta aku. Nasib baik tak tercabut.

"Wei! Macamana encik bawak kereta ni ?"
" Apa wei-wei? Awak tu yang berangan. Saya dah hon banyak kali, tapi awak tak jalan jugak.
Jadi saya sondol lah"
" Amboi, sesedap hati jer nak sondol. Habis tuh sape nak tanggunf ni ?" geram betul aku. Kalau
tak kerana mengenangkan tengah'jammed' ni, mau jugak aku bertekak dengan 'mamat poyo' ni.
" Dah saya sondol, saya la yg tanggung." chewahhh....tunjuk gentleman la pulak. Tak kuasa aku
nak melayan. Namun...er...namun...panahan mata lelaki itu amat menusuk kalbuku.

Arghh...apa yang aku mengarut nih.....

Dengan cepat aku mencatat nombor plet kereta dan nombor telefon 'mamat poyo' tu. Selesai urusan dengannya, aku terus memandu ke tempat kerja. Sampai di parking, aku teringat yang aku ada janji dengan abang Adam 'lunch' nanti.


Sepanjang hari itu, merupakan hari yang 'tak best' buat diriku. Bermula dengan peristiwa keretaku di langgar hinggalah bebanan kerja yang tak eprnah sudah. Bosan sungguh. Petang itu aku terpaksa balik dengan bas. Abang Adam telah membawa keretaku untuk di baiki. Sedang aku membelek2 majalah Cosmopolitan, ada bunyi-bunyi hon kereta yang membingitkan telinga. Aku buat pekak jer, bukan apa, orang Malaysia ni suka sangat bunyikan hon kereta. Sikit2 hon. Sana hon. Sini hon. Kadang2 aku rasa lebih baik semua kereta takde hon. Errr...boleh ke kereta takde hon ?

"Oiii makcik! Tak sudah2 ke berangan tuh ? "
Ku dongakkan muka dan....
"Ewah....sesedap mulut awak jer panggil saya makcik. Awak tuh lebih tua dari saya tau tak!"
"Oooo...muda lagi yer. Habis yang saya dok hon banyak kali, awak buat tak dengar jer. Dah tua le tuh "
Geram sungguh aku mendengar. Aku rasa 'mamat' ni ada skru kepala dia yang tercabut. Pasal tuh perangai macam 'otak tak centre'. Aku pun rasa2nya dah separuh gila melayan mamat ni.

Ha..apa yang awak nak ? Tak boleh tengok orang senang ke?"
"Makcik, saya ni kesian kat makcik. Kereta takde, makcik kena naik bas"
Masih lagi dia memanggil aku 'makcik'. Heee....tak sedar diri betul la. Seorang dua yang berada di perhentian bas itu mula tersengih2 melihat drama spektra kami. Dengan malas aku merapati mamat gila itu.

"Apa yang awak nak ha?"
"Saya nak makcik! Ha..ha...ha..." tak pasal2 dia gelak sensorang. Ntah apa yang lucu pun aku tak tahu. Melihat aku diam, dia pun terdiam. Untuk seketika kami terdiam. Fikiranku tiba2 menjadi kosong. Aku terasa hari ini sungguh bosan dan terasing.

"Makcik, tolong la jangan berangan lagi. Kecik2 dulu banyak makan buah berangan ke ?"
"Lagi sekali awak panggil saya makcik, saya tinggalkan tempat ni" gertak ku
"Ok.Ok. Saya tak panggil awak makcik lagi. Tapi tolong la masuk. saya hantarkan awak balik. Petang2 mcm nih susah nak dpt bas. Kalau dapat pun, mesti penuh."



bersambung




No comments: